1 setembre 2020

Drissa i la UNED Girona signen un conveni de col·laboració per al suport educatiu i laboral als estudiants amb problemes de salut mental de la UNED a les comarques gironines

La Fundació Drissa i el Centre Associat UNED Girona van signar el passat 26 d’agost un conveni de col·laboració per al suport educatiu i laboral als estudiants amb problemes de salut mental de la UNED a les comarques gironines, mitjançant la col·laboració entre el projecte La Foixarda i el Servei de Mercat Laboral Ordinari de Drissa i el Centro de Orientación, Información y Empleo (COIE) de la UNED Girona amb la finalitat de donar-los suport perquè no abandonin els estudis i tinguin èxit educatiu i competència laboral i perquè s’incorporin al mercat laboral quan encara són estudiants (pràctiques) o tot just en titular-s’hi.

El projecte La Foixarda és un projecte educatiu inclusiu la finalitat del qual és fomentar la formació professional i l’educació superior de les persones amb problemes de salut mental per afavorir-ne la recuperació i facilitar-los la inclusió laboral. Bastir un projecte vital a través de l’educació i, després, de l’ocupació és un factor psicosocial que afavoreix la recuperació. El baix nivell formatiu és, junt amb l’estigma social, la causa principal de l’exclusió laboral de les persones amb problemes de salut mental, les quals tenen la taxa d’atur més alta de totes les persones amb discapacitat (el 82,4% a Espanya l’any 2018, segons l’informe El empleo de las personas con discapacidad. Serie 2014-2018, de l’Instituto Nacional de Estadística).

Aquest baix nivell formatiu, que té diferents causes, és recentement palesat per les dades de l’Informe del mercado de trabajo de las personas con discapacidad 2019 (datos 2018), del Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE). Segons aquest, el 43% de les persones amb discapacitat demandants d’ocupació té només estudis primaris; el 32% té només educació secundària; només el 13,26% té formació professional i només el 4,73% té educació superior. D’altra banda, segons una recerca de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) sobre l’atenció als estudiants amb discapacitat de la UOC, aquests demanden una atenció específica per a cada tipus de discapacitat.

El projecte La Foixarda no només tracta de fer créixer el nivell formatiu de les persones amb problemes de salut mental per afavorir-ne la recuperació i facilitar-los la inclusió laboral, sinó que ho fa, a més, tant mitjançant aquesta atenció específica demandada pels estudiants mateixos com a través d’un suport en línia amb l’educació competencial que demanda la societat en general i el mercat laboral en particular.

Destaquem els resultats del curs 2019-2020:

• El 85,71% dels participants en el projecte està cursant educació universitària i el 14,28% vol fer-ho, quan només el 4,73% de les persones amb discapacitat demandants d’ocupació a Espanya té educació superior.
  • El 100% no abandona els seus estudis i el 85,71% té èxit educatiu, quan l’objectiu és aconseguir una taxa de no abandonament o d’èxit educatiu superior al 4,73% en el cas d’educació superior.
  • El 100% estudia amb mesures inclusives i el 85,71% amb suport entre iguals, quan el 51,3% dels estudiants amb problemes de salut mental a Catalunya oculta el seu problema als professors i el 53% ho fa als companys.

El projecte La Foixarda ha estat reconegut com a projecte innovador en salut mental a les jornades 10×10 (Barcelona, CaixaForum, 2020), de l’empresa pública Serveis Públics d’Acció Social de Catalunya.

Imatge: De dreta a esquerra: el director del Centre Asssociat UNED Girona, David Maldonado; la responsable del Servei de Mercat Laboral Ordinari de Drissa, Mònica Mutós; el responsable del projecte La Foixarda de Drissa, Hugo Rovira, i la directora de la Fundació Drissa, Núria Martínez.

Última actualització 3 desembre 2020