10 febrer 2020

La Foixarda i Drissa impulsen un projecte per fomentar l’educació de les persones amb problemes de salut mental

La falta d’estudis és juntament amb l’estigma social la causa principal d’exclusió laboral en les persones amb trastorns mentals, amb una taxa d’atur de més del 80%

Diferents informes indiquen que només el 16,81% de les persones amb discapacitat té estudis superiors i que, d’aquestes, més del 50% provenen de la classe social alta

La Fundació Drissa, entitat dedicada a la inserció laboral de persones amb problemes de salut mental, i la Foixarda, projecte que fomenta l’educació d’aquestes persones per facilitar-los, amb posterioritat, la inclusió laboral, s’han unit per desenvolupar conjuntament aquest projecte social sota el paraigua de la fundació gironina.

La falta d’estudis és, juntament amb l’estigma social de les persones amb trastorn mental, la causa principal de l’exclusió laboral del col·lectiu. D’acord amb l’últim informe anual de l’INE El empleo de las personas con discapacidad (2018), la discapacitat per raó de salut mental es manté com la discapacitat que menys ocupació registra. L’any 2018 només un 17,6% de les persones en aquesta situació van treballar. D’altra banda, l’informe del SEPE El mercado de trabajo de las personas con discapacidad 2019 indica que el 56,86% té només estudis secundaris i només el 16,81% del col·lectiu de persones amb discapacitat té estudis superiors, i a més, d’aquestes, el 50% provenen de la classe social alta, i només l’11% de la classe baixa, segons l’Informe Via Universitària 2017-2019, de la Xarxa Vives d’Universitats.

Amb l’objectiu de sumar-hi forces, la Foixarda, projecte impulsat per Hugo Rovira, s’integra a l’equip de la Fundació Drissa, des d’on es desplegarà el projecte. Segons han explicat la gerent de Drissa, Núria Martínez, i el mateix Rovira, “volem facilitar l’accés a una ocupació laboral al major nombre de persones possible perquè tenir una activitat i una base econòmica afavoreix la recuperació i la inclusió en la societat”. “L’educació és fonamental per ser competitiu i accedir-hi, la qual cosa hauria de proveir la base econòmica que tothom necessita per viure amb dignitat”, han afegit.

Suport per acabar els estudis

La Foixarda consta de diferents programes. D’una banda, el projecte ofereix un programa de suport, la finalitat del qual és acompanyar les persones amb trastorns mentals que estudien o volen reprendre els seus estudis mitjançant un pla d’acompanyament personalitzat i diferents formacions orientats a millorar una sèrie de competències que els ajudin a assolir els seus objectius acadèmics i, de l’altra, que s’ajudin en la doble condició de tenir un trastorn mental i ser estudiants mitjançant la participació en grups d’ajuda mútua (GAM).

Així mateix, el projecte conté una línia d’atenció als drets educatius dels estudiants amb trastorns mentals perquè aquests drets siguin coneguts i aplicats pels centres docents alhora que pels mateixos estudiants i poder, així, avançar acadèmicament en condicions d’igualtat.

Ajuda en les recaigudes

El projecte també compta amb un programa d’atenció educativa hospitalària per als estudiants d’estudis postobligatoris que, a causa d’un trastorn mental, es veuen obligats a interrompre’ls, la finalitat del qual es ajudar-los a prosseguir-los; i amb un programa de foment de l’educació dirigit a que els estudiants i els actors socials que intervenen en la seva educació prenguin consciència sobre la conveniència de l’assoliment d’un nivell educatiu per poder després accedir a una feina.

L’estudiant expert

La Foixarda es completa amb dos programes més, un de mentoria, amb el què un exestudiant amb trastorn mental acompanya individualment l’estudiant durant el curs perquè la seva experiència com a persona experta en la doble condició de tenir un trastorn mental i ser estudiant li serveixi  de guia i d’ajut. El segon programa és un servei d’inclusió, l’objectiu del qual és la inserció laboral a través de les pràctiques en el mercat laboral ordinari o tot just en titular-se perquè l’estudiant tingui l’oportunitat de desenvolupar una carrera professional ordinària.

El treball, eina terapèutica elemental en el procés de rehabilitació psicosocial

La Fundació Drissa va néixer impulsada l’any 1999 per l’empresa pública sanitària Institut d’Assistència Sanitària, que gestiona la Xarxa de Salut Mental i Addiccions de comarques gironines, en creure fermament que el treball és una eina terapèutica elemental en el procés de rehabilitació psicosocial de les persones que tenen un problema de salut mental. Actualment, Drissa compta amb una plantilla de més de 130 treballadors, dels quals el 62% són persones amb trastorn mental.

Drissa ocupa les persones amb trastorn mental al centre especial de treball de l’entitat, que disposa de cinc línies principals de negoci: serveis de jardineria i forestal, pintura, neteja, horta ecològica i càtering, que comercialitza sota la marca Biodrissa, amb botigues al Mercat del Lleó i Barri Vell de Girona i obrador a Vista Alegre. L’entitat disposa de servei d’acollida, de tres serveis prelaborals (Girona, Figueres i Santa Coloma de Farners), d’un servei de formació i d’un servei d’acompanyament a la inserció laboral en el mercat ordinari. La taxa d’inserció laboral de l’entitat se situa en el 35%.

Descàrrega de fotografia. Autor Fundació Drissa
D’esquerra a dreta: Hugo Rovira i Núria Martínez, a la seu de la Fundació Drissa.

Última actualització 6 agost 2020