29 juliol 2019

“la Caixa” beca el projecte “Aprendre a l’hort de l’escola” amb gairebé 15 mil euros

El projecte “Aprendre a l’hort de l’Escola” de la Fundació Drissa, entitat dedicada a la inserció laboral de persones amb un trastorn mental, ha estat seleccionat i aprovat pel Programa d’Ajuts a Projectes d’Iniciatives Socials de “la Caixa” en la convocatòria de l’Obra Social “Promoció de l’autonomia personal i atenció a l’envelliment, la discapacitat i la malaltia 2019”. L’aportació de la Fundació Bancària ”la Caixa” a la iniciativa és de 14.980 euros.

“Aprendre a l’hort de l’Escola” és un projecte dissenyat per millorar la qualitat de vida de les persones que tenen una malaltia mental i de la gent gran a través de la pràctica i l’aprenentatge de l’horticultura amb els infants. El projecte consisteix en la gestió i manteniment d’horts escolars a centres educatius públics de primària.

La iniciativa compta amb la col·laboració de la Caseta Serveis Educatius de l’Ajuntament de Girona, que ha inclòs l’oferta en el seu programa de recursos educatius per a l’escoles públiques de la ciutat. En aquests moments el projecte s’està duent a terme a nou centres del Gironès, de manera que s’ha incrementat la participació d’alumnes en un 80%. Aquest augment, juntament amb el fet que algunes de les noves escoles adherides al projecte tenen menys recursos econòmics, ha creat la necessitat d’un suport econòmic destinat a la inversió de material per començar l’activitat als nous centres. El projecte també es duu a terme en una escola d’educació especial.

Resultats

Segons explica la gerent de la Fundació Drissa, Núria Martínez, l’element “innovador” del projecte és el mestre del taller: una persona amb malaltia mental experta en el treball a l’horta.

Per la seva banda, Pau Suy, membre de l’equip del projecte, destaca “l’encert d’unir la promoció de l’envelliment actiu a través del voluntariat social i la desestigmatització de les persones amb problemes de salut mental, a través del treball en l’hort del centre educatiu”. “L’hort de l’escola és, a més, una eina pedagògica que ha permès educar als alumnes en valors de progrés sostenible, de respecte a la natura, de socialització i de treball en equip”, destaca la gerent.

Narcís Soler, un dels mestres dels tallers, explica que el que més li agrada de participar en el projecte és el fet de treballar amb els nens i li sorprèn “molt” la capacitat que tenen d’aprendre. El mestre apunta que a títol personal el projecte li satisfà “molt”. “Em sento còmode i autònom i és molt maco poder treballar amb mainada”. Per part del professorat, peça clau en la direcció dels grups d’alumnes que treballen els horts escolars, l’experiència també ha resultat enriquidora.

La gerent de Drissa posa de relleu la importància del suport financer per part de CaixaBank: “Sense el suport econòmic de l’entitat financera el projecte no seria possible, i menys ara que es porta a terme en escoles amb menys recursos econòmics”, apunta. L’ajut rebut permet que hi hagi un equip de suport que coordina, fa el seguiment del desenvolupament del projecte i la seva avaluació.

Origen del projecte

Una de les línies de negoci de la Fundació Drissa és el d’horticultora ecològica. L’entitat és propietària d’una finca d’11 hectàrees acreditada per la CCPAE, ubicada a Campllong (Gironès). Hi  treballen 5 persones amb problemes de salut mental. La línia de negoci, que es comercialitza sota la marca Biodrissa, disposa de dos punts de venda, la botiga Biodrissa al mercat del Lleó de Girona i la Botiga Biodrissa al Barri Vell de la ciutat, on es venen productes d’horta ecològica, sucs, fruita i plats preparats per a degustar allà mateix o bé per emportar. L’entitat també disposa d’una línia de càtering de producte ecològic.

L’origen del projecte neix de la necessitat de crear ocupació per a persones amb problemes de salut mental i de la lluita de Drissa contra l’estigma social de la malaltia mental. En aquest context, el grup de treball de l’entitat, va veure en els horts escolars, que per diferents raons no estaven en condicions òptimes, una oportunitat de gestió que permetés avançar en els dos sentits: ocupació i lluita contra l’estigma, prenent com a punt de partida l’experiència contrastada de l’entitat en el camp de l’horticultura. El primer disseny del projecte es va presentar a l’Espai Caixa de Girona l’any passat, que va incorporar a la iniciativa la figura del voluntari. Així amb la col·laboració de “la Caixa” es va poder fer una primera prova pilot a l’escola 9d4t del municipi de Quart (Girona).

Les escoles a les quals s’està duent a terme el projecte en l’actualitat són:

• Escola Montfalgars (Girona)
  • Escola Àgora (Girona)
  • Escola Josep Dalmau i Carles (Girona)
  • Escola el Bosc de la Pabordia (Girona)
  • Escola d’educació especial Font de l’Abella (Girona)
  • Escola Vila-Roja (Girona)
  • Escola Carme Auguet (Girona)
  • Escola Domeny (Girona)
  • Escola 9d4t (Girona)

Descàrrega i peus de foto. Autor: Fundació Drissa
La gerent de la Fundació Drissa, Núria Martínez, amb els representants de l’entitat bancària