14 febrer 2019

Drissa creix amb el projecte d’establiments ecològics Biodrissa, botiga i degustació

La fundació obre el primer establiment al barri vell de Girona

L’entitat, dedicada a la inserció laboral de persones amb malaltia mental, tanca l’any 2018 amb un creixement de la plantilla del 5%, un total de 128 empleats, 82 dels quals són treballadors amb problemes de salut mental

La Fundació Drissa, entitat sense ànim de lucre dedicada a la inserció laboral de persones amb problemes de salut mental, presenta avui en societat la nova botiga i espai degustació Biodrissa, el primer punt de venda de l’entitat especialitzat en producte ecològic 100% a peu de carrer,  ubicat en el barri vell de Girona. Biodrissa és la marca de la Fundació Drissa per a la línia del negoci d’horticultura ecològica de la fundació i sobre aquest projecte pivota el creixement de l’entitat, que té com a objectiu principal augmentar la contractació del col·lectiu que abraça.

Drissa és un dels grans productors ecològics de les comarques gironines. Disposa d’una finca que abasta 11 hectàrees d’extensió a Campllong (Gironès), vorejada de boscos d’alzines i roures. Es tracta d’una explotació de terreny agrari ecològic on es cultiven fruites, verdures i hortalisses de temporada, de forma sostenible amb el medi. La finca també compta amb una petita explotació apícola de la qual s’obtenen productes com ara mel, pròpoli, cera o gelea reial i ajuda en gran mesura a la pol·linització de l’horta ecològica. La producció d’horta està acreditada amb la certificació de producció ecològica CCPAE, que garanteix els processos de producció i cultius ecològics a Catalunya i Europa, les certificacions de qualitat ISO 9001, mediambiental 1400, i de venda de proximitat de productes agroalimentaris.

Botigues Biodrissa: producte ecològic saludable i de proximitat 100%

La nova botiga Biodrissa, que se suma a la parada de la marca en el mercat municipal de Girona, s’obre com a punt de venda i espai de degustació.

Des del punt de vista del producte, el negoci es fonamenta en el concepte de producte ecològic saludable i de proximitat, atès que s’alimenta dels productes de l’horta ecològica i transformats que s’elaboren a diari a les noves instal·lacions de l’obrador de la fundació, ubicat a la zona de Vista Alegre de la ciutat. La botiga s’obre amb una àmplia gamma de producte ecològic fresc (fruita, verdura i hortalissa de la temporada) i preparats (dolços i salats) per emportar o degustar en el mateix establiment, amb una proposta de menú diari, dissenyat per mantenir una dieta equilibrada. Se suma a l’oferta un dels productes estrella de la marca, els sucs Biodrissa, fets de fruita i verdura amb tecnologia cold-pressed (premsa en fred), l’única que permet la conservació intacta dels nutrients del suc durant el procés d’extracció. La carta de sucs comptat amb la col·laboració de Fundació Alícia. A la botiga també s’hi pot trobar una àmplia gamma de productes ecològics com ara pasta, cereals o brous.

Des del punt de vista comercial, la nova botiga Biodrissa és el resultat de l’estudi d’un establiment amb personalitat, amb un espai pensat per oferir una experiència de compra i restauració amables, amb un disseny arquitectònic i visual característic que dona entitat a la marca i a la filosofia del negoci “ecològic, saludable, social i respectuós amb el medi ambient”. La botiga compta amb espais específics per al reciclatge i s’hi declara de forma visible “amiga de les mascotes”. Els envasos són reciclables, biodegradables o compostables i el transport que s’utilitza per al trasllat dels productes és elèctric. Així mateix, destaca la vocació de la marca per donar resposta a les necessitats del consumidor, tant del client habitual com del visitant, aprofitant el potencial turístic de la ciutat. D’aquesta manera, la fundació ha apostat per una obertura diària, de dilluns a diumenge, de vuit del matí a dos quarts de nou vespre. També s’ofereix servei a domicili, segons comanda, i la possibilitat de fer l’encàrrec de la compra inclús per whatsapp.

Des del punt de vista social, la botiga, a més de donar feina a persones amb problemes de salut mental, disposa d’un espai de lectura i de venda de llibres de segona mà. Es tracta d’un projecte, que es presentarà en breu, compartit per la Fundació Drissa, el Grup Ramon Noguera, Càritas Diocesana de Girona i el grup israelià Shekulo Tov, organització dedicada a la inserció laboral i l’oci de les persones amb discapacitat per garantir la seva inclusió social.

Cal sumar a l’atractiu del comerç la façana modernista de l’arquitecte i literat gironí Rafael Masó.

Tant aquest nou comerç Biodrissa com la parada del Mercat del Lleó de la ciutat compten amb l’acreditació “Aquí Sí-Fruita i Salut “ que atorga l’Agència de Salut Pública de Catalunya per facilitar el consum de fruita fresca.

Impuls a la línia de càtering

El negoci Biodrissa d’horticultura ecològica s’estructura sobre tres eixos: la producció, que es fa a l’horta, la transformació, que es realitza a l’obrador, i la venda a les botigues.

En relació amb l’activitat específica a l’horta, l’objectiu de la fundació és donar-la a conèixer per mostrar sobre el terreny com s’hi treballa, la sostenibilitat del sistema i alhora sensibilitzar la ciutadania sobre la malaltia mental. Per això i per consolidar la marca s’hi organitzen diferents activitats i jornades vinculades a l’horticultura ecològica de la finca, com ara el cap de setmana de portes obertes Benvinguts a Pagès (1 i 2 de juny de 2019) i tallers dirigits a col·lectius específics previ encàrrec (horts escolars, compostatge, etc.).  Els productes de l’horta també es venen directament a grans distribuïdores, comerços especialitzats i restaurants.

Aquest any, l’entitat ha posat en marxa un nou obrador amb l’objectiu d’incrementar la capacitat de resposta a les diferents línies de negoci vinculades a l’horticultura ecològica. D’una banda, a l’obrador s’hi elaboren els productes destinats als punts de venda propis (la nova botiga del Barri Vell de Girona i la parada Biodrissa del Mercat del Lleó de Girona), es preparen les comandes de la quarta gamma dirigida a la restauració, i d’altra banda, des de principis de 2019, l’entitat ofereix de manera regular el servei de càtering Biodrissa, una línia de negoci que s’ha desplegat a mode de prova pilot durant el 2018 i que es vol consolidar aquest any com a part del pla d’expansió del negoci.

Les xifres

Drissa tanca l’any 2018 amb un creixement de la plantilla de treballadors del 5%, un total de 128 empleats, 82 dels quals són professionals amb malaltia mental. En aquests moments, el negoci de l’horticultura ecològica dona feina a 14 persones i l’objectiu és ampliar aquesta plantilla a 20 en el termini de tres anys. A banda del projecte empresarial d’horta ecològica,

la Fundació ofereix a través del propi Centre Especial de Treball els serveis de jardineria i forestal, pintura, neteja i manipulats. L’entitat disposa també de servei d’acollida i borsa de treball, servei prelaboral —una part del qual es desenvolupa a la finca de Campllong—, servei de formació i servei d’acompanyament a la inserció laboral en el mercat ordinari. Així mateix, gestiona des del servei d’habitatge una llar amb suport, un programa d’autonomia a la pròpia llar i servei d’atenció al domicili especialitzat. En el seu conjunt atén 275 persones cada dia, compta amb 65 places en el servei prelaboral, amb seus a Girona, Santa Coloma de Farners i Figueres, i disposa de 80 places en el servei de suport al mercat laboral ordinari. La taxa d’inserció laboral de l’entitat se situa en el 35%. Cal afegir que en aquests moments atén a 48 persones en els serveis d’habitatge i destaca, entre d’altres, l’emissió de més de 600 programes de ràdio “Ens patina l’embrague”, una activitat cabdal en la lluita contra l’estigma de la malaltia mental.

Drissa va tancar l’any 2018 amb una facturació per vendes i prestació de serveis de 1.058.745,60 euros. D’aquests ingressos, el projecte Biodrissa representa el 10%. L’objectiu de l’entitat és que aquest línia de negoci arribi al 25% de la facturació total en tres anys.

El treball, eina terapèutica elemental en el procés de rehabilitació psicosocial

La Fundació Drissa va néixer impulsada l’any 1999 per l’empresa pública sanitària Institut d’Assistència Sanitària, que gestiona la Xarxa de Salut Mental i Addiccions de comarques gironines, en creure fermament que el treball és una eina terapèutica elemental en el procés de rehabilitació psicosocial de les persones que tenen un problema de salut mental.

Segons les últimes dades publicades per AMMFEINA Salut Mental Catalunya les persones amb una discapacitat reconeguda per raó de salut mental es mantenen com els oblidats de la cua de l’atur. L’any 2017, tot i registrar un lleuger repunt de 3,7 punts respecte de l’any anterior (el creixement més alt entre els grups de població amb discapacitat), es va mantenir com la discapacitat que menys ocupació registra.

Segons el darrer informe ‘El empleo de las personas con discapacidad’, que publica anualment l’Instituto Nacional de Estadística (INE), només un 18% de les 269.900 persones en aquesta situació que estaven actives en el mercat de treball tenia una feina. Una xifra que encara dista molt de la d’altres grups de població amb una discapacitat reconeguda, com ara les persones amb discapacitat auditiva (45,8%) i amb discapacitat visual (39%), que són les que encapçalen els rànquings d’ocupació.

Drissa és membre fundador d’AMMFEINA, agrupació catalana d’entitats per la inserció laboral de persones amb trastorn mental i coordinadora dins l’entitat de l’eix de treball del Pla interdepartamental de salut mental i addiccions de la Generalitat de Catalunya.

Descàrrega de fotos:
Foto 1
Foto 2

D’esquerra a dreta, la gerent de la fundació, Núria Martínez, el president, Max Marcó, acompanyats per Teresa Lapiedra, un dels membres del patronat de l’entitat, a la nova Botiga Biodrissa Barri Vell Girona, després de la roda de premsa.

Per a més informació us podeu posar en contacte amb:
Plural Comunicació, gabinet de comunicació i premsa de la Fundació Drissa
Tel. 972222370 – 678580347 – info@pluralcomunicacio.com

Carrer Santander 1, baixos - 17005 Girona - Tel. 972 24 93 44 - Fax 972 24 93 45 - info@fundaciodrissa.com - Nota legal

Última actualització 22 març 2019