9 juliol 2018

Drissa estrena el primer servei prelaboral per a persones amb malaltia mental de la Selva

És un equipament subvencionat pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, amb seu a Santa Coloma de Farners

L’any 2017, el 30% de les persones ateses al centre de salut mental d’adults de la Selva Interior van rebre un diagnòstic de Trastorn Mental Greu (TMS)

La Fundació Drissa, entitat dedicada a la inserció de persones amb malaltia mental, ha presentat aquest matí el primer servei prelaboral que obre a la Selva per cobrir les necessitats del col·lectiu a la comarca. Aquest servei, subvencionat pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, té la seu a Santa Coloma de Farners i està dotat amb 15 places. La seva posada en marxa ha suposat una inversió de 73.013,07 euros en obra i equipament, dels quals, trenta mil són una aportació de CaixaBank al projecte d’ampliació dels serveis prelaborals de l’entitat.

Preparar-se per al món laboral

El servei prelaboral és un programa de transició al treball, d’inserció de persones especialment vulnerables; amb formació teòrica, tècnica i professional a través de tallers que representen el punt de partida de l’itinerari laboral de persones amb trastorn mental, el pas previ a la incorporació al món laboral, ordinari o protegit. El nou servei s’obre amb un programa que s’ha estructurat en tres àmbits d’aprenentatge i entrenament: els tallers de capacitació, amb activitats como ara restauració de mobles, tasques d’oficina o neteja; espais d’acompanyament en el procés de capacitació, amb formació sobre competències bàsiques i transversals, sensibilització mediambiental, informàtica o xarxes socials; i amb l’orientació sociolaboral, on els usuaris s’entrenen en els processos de selecció per accedir a un lloc de feina o en la recerca activa de feina. També s’hi preveuen pràctiques laborals. Drissa aporta a aquest projecte la seva experiència acumulada de 16 anys en la capacitació laboral exercida al servei prelaboral de Girona, on s’han atès 643 persones, amb un resultat de 100 llocs de treball aconseguits.

Durant l’acte celebrat avui, conduït per l’equip del programa radiofònic Ens Patina l’Embrague, la gerent de l’entitat, Núria Martínez, ha insistit en el treball com a element “doblement vital” per a les persones amb trastorn mental, ja que “a més d’un mitjà de vida és una eina terapèutica”. “Les persones amb problemes de salut mental que tenen feina fan menys ingressos hospitalaris”, ha assegurat Martínez. La gerent però ha recordat que la taxa d’ocupació de les persones amb discapacitat es va incrementar en totes les tipologies, “tret de la salut mental que va caure un 1,6%” l’any 2016. Per la seva banda, la directora dels serveis territorials de Treball, Afers Socials i Famílies de Girona, Marta Casacuberta, ha assenyalat en aquest sentit la importància del nou equipament per apropar i facilitar la preparació del col·lectiu cap al món laboral a la comarca, i l’aposta de la Generalitat per la millora de qualitat de vida de les persones amb malaltia mental, la seva rehabilitació i inclusió social. Així mateix, l’alcalde de Santa Coloma de Farners, Joan Martí, ha posat de relleu el benefici del nou servei per a la població, ateses les dades que validen la seva necessitat.

Segons les últimes dades facilitades per l’Institut d’Assistència Sanitària (IAS), el centre de salut mental d’adults del sector de salut mental de la Selva interior, l’any 2017 es van atendre 1.205 persones, nombre equivalent al 2,05% de la població de referència (58.906 persones). S’hi van realitzar 426 primeres visites i 7.999 visites de seguiment, amb una mitjana de visites de 6,63 per persona. El 30% de les persones ateses van rebre un diagnòstic de Trastorn Mental Greu (TMS).

Ens Patina l’Embrague, exponent del servei Prelaboral

Ens Patina l’Embrague és un programa de ràdio dissenyat, produït i conduit per persones amb malaltia mental. Compta amb més de 500 programes en antena i s’emet en directe els dijous, de 13 a 14 h, a Ràdio Salt. El programa és un dels productes sorgits del servei prelaboral de la Fundació Drissa a Girona, que va pensar en un taller de ràdio com a mitjà de capacitació l’any 2004. Avui dia, els redactors del programa són un dels grans ambaixadors de Drissa a tot Catalunya, a través de la seva presència a diferents sectors (universitat, salut, empresa, etc.).

Fundació Drissa creix

Drissa és una entitat sense ànim de lucre impulsada per l’IAS l’any 1999 amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones que tenen una malaltia mental, especialment trastorns mentals severs, a través de la integració laboral i l’habitatge. Actualment, Drissa compta amb una plantilla de 123 treballadors, dels quals, 77 són persones amb malaltia mental.

Drissa ocupa les persones amb trastorn mental al centre especial de treball de l’entitat, que disposa de cinc línies principals de negoci: serveis de jardineria i forestal, pintura, neteja, horta ecològica i càtering, que comercialitza sota la marca Biodrissa, amb botiga al Mercat del Lleó de Girona. A 31 de desembre de 2017 al CET Drissa hi treballaven 75 persones. L’any passat el CET va créixer en 7 places i en el seu conjunt s’hi van contractar 85 persones.  El 61,3% dels contractes fets van ser indefinits. El 60% de la plantilla del CET té un grau de discapacitat del 65%.

L’entitat disposa de servei d’acollida, de tres serveis prelaborals (Girona, Figueres i Santa Coloma de Farners), d’un servei de formació i servei d’acompanyament a la inserció laboral en el mercat ordinari, on s’hi van atendre l’any passat 94 persones, de les quals, un 36% es van incorporar a un lloc de feina. L’entitat gestiona des del servei d’habitatge una llar amb suport, el programa d’autonomia a la pròpia llar i el Servei d’Atenció a Domicili, especialitzat en persones amb malaltia mental.

Fotos per descarregar

Moments de la presentació. D’esquerra a dreta, la gerent de Drissa, Núria Martínez; l’alcalde de Santa Coloma de Farners, Joan Martí; la directora dels serveis territorials de Treball, Afers Socials i Famílies a Girona, Marta Casacuberta; i la cap de l’Àrea Social de la Fundació, Núria Fornalés.
Foto 1
Foto 2

Èxit d’assistència a l’acte inaugural del nou servei prelaboral de la Selva

Per a més informació us podeu posar en contacte amb:
Plural Comunicació, gabinet de comunicació i premsa de la Fundació Drissa
Tel. 972222370 – 678580347 – info@pluralcomunicacio.com

Carrer Santander 1, baixos - 17005 Girona - Tel. 972 24 93 44 - Fax 972 24 93 45 - info@fundaciodrissa.com - Nota legal

Última actualització 16 novembre 2018