11 juny 2018

El projecte d’horticultura ecològica Biodrissa, trampolí empresarial de la Fundació Drissa

La Fundació Drissa, entitat sense ànim de lucre dedicada a la inserció laboral de persones amb malaltia mental, és un dels grans productors ecològics de les comarques gironines. Sobre el seu projecte d’horticultura ecològica pivota la posada en marxa de diferents línies de negoci que tenen com a objectiu augmentar la contractació del col·lectiu que abraça l’entitat.

Aquest cap de setmana, la fundació gironina ha obert al públic per primera vegada l’explotació de terreny agrari ecològic que té a Campllong (Gironès), en el marc de la  seva participació a “Benvinguts a pagès” —jornades organitzades per la Generalitat de Catalunya—, i amb la finalitat de donar a conèixer els productes ecològics que ven i distribueix amb la marca Biodrissa. Durant aquests dos dies, l’entitat ha fet visites guiades, tallers d’horta —a càrrec dels pagesos que hi treballen—, i ha ofert als assistents tastets de la carta Biodrissa.

La finca ecològica de la Fundació Drissa abasta 11 hectàrees d’extensió, de les quals 4 són una zona boscosa, de roures i alzines, i la resta estan destinades al cultiu de fruiters, verdures i hortalisses de la temporada. També compta amb una petita explotació apícola de la qual s’obtenen productes com ara mel, pròpoli, cera o gelea reial i ajuda en gran mesura a la pol·linització de l’horta ecològica de la finca. La producció d’horta està acreditada amb la certificació de producció ecològica CCPAE, que garanteix els processos de producció i cultius ecològics a Catalunya i Europa, les certificacions de qualitat ISO 9001, medioambiental 1400, i de venda de proximitat de productes agroalimentaris.

Els productes es transformen i comercialitzen a l’obrador i la botiga pròpia Biodrissa —ubicada al Mercat del Lleó de Girona. També es venen a grans distribuïdores, comerços especialitzats i restaurants. A la plaça del mercat s’oferta una carta àmplia: gama variada d’amanides i cremes per emportar i preparades per cuinar o menjar al moment, a més dels sucs Biodrissa, fets de fruita i verdura, amb tecnologia cold-pressed (premsa en fred), l’única que permet la conservació intacta dels nutrients del suc durant el procés d’extracció. Drissa ha comptat per al desenvolupament de la carta de sucs amb la col·laboració de Fundació Alícia.

Trampolí empresarial a tres anys vista

Sobre el projecte d’agricultura ecològica pivoten diferents línies de negoci que l’entitat està posant en marxa i que desplegarà durant els propers tres anys. En aquests moments s’està treballant per al desenvolupament del servei de càtering Biodrissa. El negoci es fonamenta en el concepte de producte “saludable” i de “proximitat”, atès que s’alimenta dels productes de l’horta ecològica i transformats que es duen a terme a l’obrador. També es preveu l’obertura de nous punts de venda al centre de la ciutat, un projecte que es presentarà en breu.

D’altra banda destaca “Aula de Natura”, un projecte que neix amb la voluntat de donar a conèixer de manera sostenible els productes Biodrissa i la feina dels pagesos que hi treballen, la seva importància i com aquesta pot contribuir al mantenir el medi ambient i alhora sensibilitzar la ciutadania sobre la malaltia mental. Es desplegarà una cartera de serveis centrada en diferents activitats i jornades vinculades a l’horticultura ecològica de la finca. La programació anirà dirigida tant a col·lectius específics com les escoles, amb les quals aquest any ja s’han concretat diferents iniciatives, com al públic en general i col·lectius que s’hi vulguin sumar. La gerent de la Fundació Drissa, Núria Martínez, subratlla el concepte de l’”economia circulant”, que tracta de rebre les restes vegetals de la botiga Biodrissa i de l’obrador, així com d’altres serveis de l’entitat, per fer-hi compost i aprofitar així millor els residus. “Volem fer-hi tallers i formar en el que som experts”, assegura Martínez. “Obrir l’horta i mostrar com treballem és una de les millors maneres de promocionar la nostra marca, amb el primer i últim objectiu de donar feina i mantenir els llocs de treball creats”, afegeix.

Drissa tanca l’any 2017 amb un creixement de la plantilla de treballadors del 12%, un total de 123 empleats, dels quals, 74 són persones amb malaltia mental. En aquests moments, el negoci de l’horticultura ecològica dona feina a 12 persones. A banda del projecte empresarial d’horta ecològica, la Fundació ofereix a través del propi Centre Especial de Treball els serveis de jardineria i forestal, pintura i neteja. L’entitat disposa també de servei d’acollida i borsa de treball, servei prelaboral —una part del qual es desenvolupa a la finca de Campllong—, servei de formació i servei d’acompanyament a la inserció laboral en el mercat ordinari. Així mateix, gestiona des del servei d’habitatge una llar amb suport, un programa d’autonomia a la pròpia llar i servei d’atenció al domicili especialitzat. De total d’ingressos de l’entitat, 2.494.302 euros l’any passat, un 62% correspon a la prestació de serveis socials i el 38% restant a l’activitat de serveis productius.

Malaltia mental, la discapacitat amb menys ocupació

El treball és una eina terapèutica elemental en el procés de rehabilitació psicosocial i un dels instruments més importants d’apoderament de la persona i de lluita contra l’estigma social de la malaltia mental. Tanmateix són poques les persones amb trastorn mental que treballen. D’acord amb l’informe anual de l’INE “El empleo de las personas con discapacidad (2016)” la discapacitat per raó de salut mental es manté com la discapacitat que menys ocupació registrada. L’any 2016 només un 14,3% de les persones en aquesta situació van treballar.  Tot i que habitualment, segons aquest informe, les persones amb certificat de discapacitat intel·lectual i discapacitat per raó de salut mental són les que més esculls tenen a l’hora d’accedir a la feina,  l’any 2016, va ser especialment negatiu per a les segones i és que la taxa d’ocupació de les persones amb discapacitat es va incrementar en totes les tipologies, tret de la salut mental que va caure un 1,6%.

Fotos per descarregar
Fruiters
Taller d’horta a les jornades “Benvinguts a pagès”
Horta